Piraten
Knutselitem nieuwsbrief nummer: 023Voor deze knutselpagina geldt © Copyright www.knutselidee.nl
Zouden wij wat hulp kunnen krijgen bij ons thema Piraten?
Hoi wil je dit document doorsturen aan de leiding van Jollige Gijs. Gaat vooral over een piratenfeest maar er zitten ook tips in voor spelletjes.
groeten Marion
==
== Het document heb ik op de server gezet en kan je vinden op:
== piratenfeest.doc
==
Wij hebben een tijdje geleden met de scouting (kinderen van 10 tot 15) zo'n thema gehad en een paar ideeën zijn.
- speurtocht met een schatkaart en ze dan steeds juwelen laten vinden (bv armbandjes, kettingen, goudstukken etc en op het laatst een echt schatkistje)
- wij waren op kamp en hadden een piraten verhaal waar elke avond stukjes van voorgelezen werden
- verkleed rondlopen als piraten
- t-shirts verven, (volgens mij heet dat batikken). Een paar kleuren kleding verf aan maken en de (oude/witte) t-shirts op verschillende plaatsen opknopen (een touwtje binden om een punt van de stof) en dan vervolgens in de verf dopen. De plaats waar het touw vast gebonden zit blijft dan wit en geeft een leuk effect.
- een soort piraten schip nabouwen met pionierpalen en natuurlijk een vlaggenmast met een piraten vlag
- scheepje in een fles maken, allemaal een oude melkfles (of grote blanke fles) mee laten nemen en als je een in spiritus gedrenkt touwtje om de hals knoopt en dat in de brand steekt dat scheurt/springt het glas en gaat de kop van de fles eraf (dit moet wel door de leiding of oudere kinderen gedaan worden). Hier na kunnen geknutselde scheepjes op een blauw geverfde kiezelstenen bodem in de fles geschoven worden. Daarna kan je de fles weer dicht lijmen.
Ik hoop dat je hier wat mee kunt.
Veel plezier,
Marja
Hallo jollige gijs,
Onlangs hebben wij als afsluiting van ons zondagsschoolwerk een piratenfeest gehouden. compleet met een toneelstuk in de kerk en daarna allemaal verkleed als piraten en met een spelletjestraject gebaseerd op het piraat zijn met als centraal figuur Woeste Willem.
Hoe zag ons piratenfeest eruit:
De zondag voor de slotdienst hebben we het verhaal van woeste willem ( ingrid en dieter schubert isbn 90-6069-841-X) voorgelezen. De kinderen maakten n.a.v het verhaal een tekening. daarnaast moesten ze een schatkistje in elkaar vouwen.
Het feest zelf.
Binnen de kerkdienst hadden we een toneelstuk. je moet zelf de invulling eraan geven, de piraten komen op.
piraat 1: kom, hier 10 stappen vooruit.
piraat 2: nu 3 stappen naar links en dan.......
piraat 3: kijk dan, kijk dan, hier is de schatkist. hoera, we hebben de schatkist gevonden.
piraat 2: he, wat zitten jullie hier trouwens allemaal, (kijkt naar de kinderen) hebben jullie de schatkist dan niet gezien?
piraat 1: nee, natuurlijk niet, ze hadden toch geen schatkaart. wij wel!!!! (slaat zich op de borst)
piraat3: ik ben wel heel nieuwsgierig wat er in de schatkist zit. zullen we gaan kijken. (schuiven de kist naar een andere plek)
piraat1: zullen we de kist dan maar eens open maken (kijkt naar de kinderen) ik denk dat de kinderen ook wel benieuwd zijn wat er in zit.of niet soms? Ik heb een sleutelbos bij me en ga het proberen. (rammelt met een bos sleutels en doet een poging)
piraat 2: (duwt piraat 1 aan de kant) he, laat mij eens proberen, jou lukt het niet. (maar dit mislukt ook)
piraat 3: ik heb een goed idee, we laten de kist staan en halen gereedschapuit het schip en maken hem dan open. de kinderen willen vast wel zo lang op de schat passen. (al pratend lopen ze weg)
piraat 1: (halverwege zeggen) wel goed opletten he.
piraten zijn nu weg en tom komt op.
tom: he, hoe kan dit nu, daar stond mijn kist helemaal niet. (wijzen) hij stond aan de andere kant . wie heeft daaraan gezeten. een van jullie? heeft iemand van jullie eraan gezeten? (naar de kinderen kijken) reactie van de kinderen
tom: nee, jullie niet, maar wat zeg je? piraten! o nee toch, piraten van het schip. piraten hebben vast niets goed in de zin. gelukkig hebben ze hem niet opengekregen, want wat erin zit is van mij. alleen van mij en van niemand anders. het is heeel belangrijk. het is een boek, een boek met hele mooie verhalen. zal ik mijn boek aan jullie laten zien? (zoekt in zijn broekzak) och nu ben ik de sleutel vergeten. weten jullie wat, jullie passen even op de schat en dan ga ik de sleutel halen. goed oppassen hoor, roep me maar als er iemand komt.tot zo. (loopt weg)
tom is weg en de piraten komen weerop.ze hebben gereedschap mee, zaag bijl en hamer.
piraat 3: ik ben benieuwd of we de kist nu wel open kunnen krijgen. (begint te zagen)
piraat 2: wil het een beetje?
piraat 3: nee voor geen meter.
kinderen roepen om tom
piraat 1: easy man, wat is er aan de hand, schreeuw niet zo, de jeugd van tegenwoordig.
piraat 2: schiet op man, de kist moet in duizend stukjes. (begint met de hamer.piraat 1 en 2 zijn samen bezig) tom komt aanrennen, piraat 1 ziet dit en waarschuwt de andere piraten.
piraat 1: he, daar komt iemand aan, misschien kan die ons helpen. he meneer kunt u ons.....
(tom valt hem in de rede)
tom: he, wat gebeurt hier, wat doen jullie met mijn schatkist. afblijven die is van mij, blijf eraf.
piraat 2: hoezo jou kist, er staat geen naam op. en toevallig hadden wij een schatkaart en wat je vindt mag je houden.
tom: toevallig is die kist van mij en wat er in zit ook. alleen van mij.
piraat 1: oh ja wat zit erin?
tom: nou dat zal ik zeggen: een boek! een heel belangrijk boek, met allemaal verhalen.
piraat 3: wat fijn voor je, een boek waarin je kunt lezen en uit voorlezen.
tom: ja, dat zeg ik. een heel speciaal boek. dat noem je de bijbel. verhalen over mozes, een spannend verhaal over een man in een walvis en over een kindje dat geboren wordt en nog veel meer.
piraat 2: ik heb de kapitein wel eens over de bijbel horen praten. maar die zei dat je dat nooit alleen voor jezelf mocht houden.
tom: nou dit is van mij!!! maar ik zal het even pakken dan kunnen jullie het zien.
piraat 1,2 en 3: oooh, wat een mooi boek. (ze proberen het te pakken om te bekijken)
tom: ja maar het is wel van mij.......
piraat 1: wil je ons dan voorlezen, over die man in die vis en.......
tom: eeehhh, ja, ja, misschien toch een idee, samen lezen samen leren. ja, laten we dat maar doen.
piraat 2: kom dan mee naar ons schip, dan kunnen we er ook wat bij drinken. joepie, vet gaaf man.
tom: lezen en leren over de bijbel met anderen dat is een goed idee.
tot zover het toneelstuk, ook goed te gebruiken als introductie. in de schatkist kan van alles zitten nietwaar?!
==
na de dienst was er koffie en limonade. hierna verkleden we ons als piraten. de ideeën kwamen uit " knotsgekke verkleedboek"( isbn 90-5426-734-8). ooglapjes hadden wij gemaakt en de kinderen hadden zelf hoofddoeken meegenomen.en natuurlijk veel schmink. tijdens deze happening werd er een brief van woeste willem voorgelezen. zijn band was lek dus hij kon niet op tijd komen. maar zodra hij er was zou hij ons op komen zoeken en hij had dan wat lekkers bij hem.
==
Er was een spelletjescircuit uitgezet:
er ging steeds een groepje weg en voor de achterblijvers hadden we een blad met raadseltjes e.d gemaakt. anders duurt wachten zolang.
het circuit:
ze moesten de tekeningen volgen. deze hadden ze de zondag ervoor immers gemaakt. tevens moesten ze elke tekening goed bekijken want daar kon een opdracht bij staan. tekeningen hadden we in hoesjes gedaan.
opdracht 1:
om piraat te worden moet je een schatkaart goed kunnen lezen. we hadden een route gemaakt ongeveer als volgt:
ga twee stappen vooruit, draai je om en loop tien stappen achteruit.draai je weer om en maak zes sprongen enz. in het midden van deze oefening moesten ze woorden en zinnen schreeuwen, want op een schip moet je ook erg schreeuwen. we hadden b.v: schip ahoy, ouwe landrot, enteren, aan tafel enz. op het eind van deze oefening hing een piratendiploma. ze waren geslaagd!!!!!
opdracht 2:
blikgooien. om de kannonnen goed te kunnen bedienen moet je eerst leren richten.
opdracht 3:
pappegaaipuzzel. de papegaai van woeste willem is weggevlogen. maak de puzzel. we hadden uit een kleurboek een papegaai gehaald, deze ingekleurd en in stukken geknipt. moeilijkheidsgraad kun je dan zelf bepalen.
opdracht 4:
een rebus maken en de oplossing is: zoek de schat. dus zoeken ze een schatkist. in deze kist zit voor elke groep een stuk karton. zie verder rode draad.
opdracht 5:
maak een collage voor woeste willem. we hadden hele grote stukken karton neergelegd ( behang kan ook) en in een tas stiften mee gegeven en men ging tekenen.
daarna weer terug naar het dorpshuis.
==
woeste willem is dus inderdaad nog gekomen en had de schatkistjes, die we inelkaar hadden gezet de zondag ervoor, bij zich. hier zat wat lekkers in. de kinderen hadden hem gauw in de gaten en renden naar hem toe. heel leuk. bij het dorpshuis zat hij de kinderen weer op te wachten. toen iedereen er weer was: rode draad:
woeste willem laat een stuk van een (kapotte) sleutel zien. hij is gebroken en hebben jullie misschien de ontbrekende stukken gezien. ja dus dat zijn de stukken karton uit de envelop van opdracht 4. met elkaar de sleutel inelkaar plakken. maar dan is de schatkist ook nog verstopt. dus opzoeken metelkaar en de sleutel opent deze kist. wij hadden er stoepkrijt in voor iedereen en gingen stoepkrijten. tijdens het stoepkrijten is er patat gehaald met als toetje een schatkistijsje.
==
jullie kunnen er zelf vast nog wel meer bij verzinnen. het duurde van ongeveer 11.00 uur tot 14.30 uur. en was erg geslaagd. de leeftijd bij ons lag tussen de 6 en 12 jaar.
==
zondagsschool britsum, cornju en jelsum
Groetjes Jacoba
In de bibliotheek zijn boeken over verjaardagsfeestjes met een bepaald thema. Daar staat ook een piratenfeest in. De titel van het boek weet ik helaas niet meer, maar dat moet wel te vinden zijn.
De kinderen kunnen m.b.v. een omgekeerde tafel en lappen, stokken, kokers van posters, touw, enz. een schip maken.
Tattoos maken met waterverf (eerst een ontwerp op papier maken).
Verrekijker maken van wc rollen.
Hoofddoek maken: zakdoek met knopen in de punten.
Ooglapje maken van kartonnen rondje en elastiek.
Schminken: lidtekens op gezicht, stoppelbaard of stoere snor.
Schatkaart maken: eerst een tekening maken met potlood en om hem oud te laten lijken de randen afbranden (Voorzichtig!). Daarna insmeren met (olijf)olie, zodat het net perkament lijkt.
Piratenvlag maken.
Video-film van Kapitein Haak bekijken?
Er is een liedje van Samson en Gert dat heet: "Wij zijn piraten van de zee".
Spelletjes:
Schatgraven in de zandbak.
Lopen over een loopplank (evt. met bekertjes water overbrengen).
Groetjes,
Anneke
Kleding en schmink:
De muts:
- Rode of Blauwe (niet te dikke, stugge) stof. Reken per kind minimaal 50 bij 50 cm.
Zoom met een naaimachine de hoofdlappen om. Leg in twee hoeken een klein knoopje en pak de andere twee hoeken samen, maak hier 1 grote knoop in. Nu heb je een muts; door met de grootte en afstand van de knopen te spelen kun je de muts groter en kleiner maken.
ooglapje:
- Zwarte stof, per kind ongeveer 10 bij 10 cm.
- Zwart elastiek, per kind ongeveer 40 cm.
- Potlood en papier
Teken met een potlood het patroon van een ooglapje (zonder de touwtjes) op het papier. Knip dit patroon uit. Knip met behulp van dit patroon alle ooglapjes. Zoom ook de ooglapjes om. Naai tenslotte het elastiek aan weerszijden vast.
Kleding: Doe een gestreept shirtje en een zwarte- of een spijkerbroek aan bijv. zwart - wit, rood - wit of blauw - wit. Knip er rafels aan bij de mouwtjes en aan de onderkant van het shirt en de broek zodat het echt lijkt. Naai evt. aan het shirt oude lappen stof en doe een gouden oorbel in.
Schmink: Als je geen ooglapjes wilt maken, kun je ook een ooglap schminken (laat de touwtjes wat schuin weglopen tot aan de haargrens en laat rond het oog wat huid vrij).
Schmink de piraat evt. verder door met zwarte schmink de wenkbrauwen wat donkerder en ruiger te maken. Teken ook een mooie krulsnor, een sik of een stoppelbaard.
Koop een tattoo set zodat de kinderen zelf tattoo's kunnen maken en er stoer uit komen te zien.
spel en beweging:
Schipbreukeling:
- Kranten (1 vel p.p.)
Verdeel de groep in schipbreukelingen en haaien. De schipbreukelingen staan elk op een krantenpagina. De haaien proberen zoveel stukken van de pagina te scheuren dat de schipbreukelingen er niet meer met twee voeten op kunnen staan. Schipbreukelingen kunnen zich verdedigen door de haai te tikken. Een haai die twee keer is getikt is af. Een schipbreukeling die niet meer met twee voeten op zijn krant kan staan is ook af. Wie blijft er over? Zorg ervoor dat de afvallers iets anders te doen hebben!
Rooftocht: Een kind staat in een grote cirkel met schatten. De andere kinderen staan in een eigen kleine cirkel een paar meter hier vandaan. Zij proberen schatten te stelen en in hun eigen cirkel te leggen. Worden ze de door de bewaker in de grote cirkel getikt, dan moeten ze al hun schatten weer terugleggen. Wie heeft aan het eind de meeste schatten gestolen?
Schatbewaarders: In ieder hoek van het speellokaal ligt er een mat met daarop een groepje leerlingen. Dit zijn piraten. In het midden ligt ook een mat met 1 of 2 leerlingen erop. Op deze mat liggen vele goudstaven (houten blokken). Na een signaal mogen de piraten blokken stelen. De schatbewaarders mogen de piraten af tikken. Welke groep steelt de meeste goudstaven.
Staartroof:
Iedere leerling heeft een lint in zijn/haar broek. Een groot deel hangt buiten de broek. Eén piraat probeert vele linten te roven.
Tikspel, Op het vlot:
In het speellokaal liggen vier matten (mag meer). De klas is verdeeld in drie groepen. Elke groep krijgt een naam. Bijvoorbeeld: piraat, papegaai, schat. Tussen de vier matten "zwemmen" 2 haaien (tikkers). Als je een groep noemt moeten ze rennen naar de lege mat. De twee haaien proberen de kinderen te tikken. Ben je af op de bank.
Muntenrace: De kinderen worden in groepen verdeeld (minstens twee). Ieder team heeft een ton met gouden munten en juwelen. Dan moeten ze een voor een van start naar de andere kant rennen, 1 munt of sieraad uit de ton pakken en terug rennen, de volgende mag rennen. Alle munten en juwelen worden bewaard in een kistje van de kapitein. Vervolgens doet de volgende van de groep hetzelfde. De groep die het eerst klaar is, wint.
Dramatisch spel: 'Ga je mee met .'
Speel met de kinderen een dramatisch spel in een sportzaal.
Doe alsof je piraat bent en een ritje wilt gaan maken. Wat kom je onderweg tegen?
Doe alsof je schatkaart vindt en wat dan .
Doe alsof je een ritje/reisje wil gaan maken met de verschillende vervoermiddelen.
Begin en eindig met de haven. Begin steeds met instappen, vracht inladen, e.d. Dan kan het voertuig vertrekken. Sluit het ritje/reisje af met uitstappen, uitladen van vracht e.d.
Piratenexamen :
Om te laten zien dat ze echte piraten zijn, moeten de kinderen spelletjes/opdrachtjes doen. Met elk spelletje/opdrachtje kunnen ze iets verdienen: een stukje schatkaart of een onderdeel van hun piratenkleren. De stukjes schatkaart moeten gezocht worden: in ballonnen kun je tekeningetjes verstoppen van de plek waar ze moeten zoeken. Deze moeten dus worden lek geprikt.
Het schip bevoorraden:
Hiervoor heb je bij voorkeur wat ruimte nodig. Teken een groot schip op de stoep en laat de kinderen verschillende voorwerpen zo snel mogelijk naar het schip brengen via een weg vol hindernissen. Om het makkelijker te maken kun je de spullen ook naar een volt laten brengen.
fotospeurtocht: Zet een speurtocht uit d.m.v. foto's te maken van herkenbare punten in de buurt, zoals de brievenbus en het speeltuintje enz. De kinderen krijgen een envelop met een foto en gaan met de leidsters op zoek naar deze punten. Als de kinderen aankomen bij deze punten moeten ze weer een foto zoeken in een envelop en gaan verder naar het volgende punt. Op het laatst mogen ze een schat gaan uitgraven met misschien wel iets lekkers.
De jacht naar de schat: - Een schatkist - een rol satijnband in een opvallende kleur bijv. rood - een schaar
Vul de schatkist met iets lekkers, een verrassing of een spelletje. Verstop de schatkist afhankelijk van het weer, buiten of binnen. Dit moet wel een plek zijn waar de kinderen tijdens het spelen niet komen. Eventueel kun je, terwijl de kinderen buiten wachten ' omdat je binnen nog iets moet pakken' de schatkist in de tuin of binnen in de ruimte zetten. Zet op de dag dat je de activiteit wilt uitvoeren de speurtocht uit. Neem het satijnband en de schaar mee. Hang de lintjes niet te ver uit elkaar (of je moet er een briefje met een aanwijzing bij hangen). Laat de zoektocht uiteindelijk naar de schat leiden.
Schatkaartpuzzelrace:
- drie identieke schatkaarten, uitvergroot op A3 formaat
- twee vellen karton A3 formaat
- een hindernisbaan of parcours
Teken of kopieer een schatkaart 3 x op A3 formaat. Kleur de schatkaarten in. Plak ze op het karton en knip of snij twee schatkaarten dan in even grote puzzelstukken. Zorg dat iedere schatkaart in evenveel stukjes is verdeeld. Hou de derde schatkaart achter om later te kunnen controleren of de puzzel juist is gelegd. Zet een hindernisbaan uit. bijv: laat de kinderen een stuk rennen / springen / slalommen om bijv. pionnen / klimmen / een bal ergens in gooien. Zet bij de eindstreep voor ieder team een grote emmer of mand. Verdeel de kinderen in twee teams. Ieder team krijgt een emmer of mand met daarin de puzzelstukken van hun puzzel. Ze moeten een voor een het parcours afleggen met een puzzelstukje in de hand, en deze over de eindstreep brengen. Als alle puzzelstukjes over de eindstreep zijn, mag dat team de puzzel gaan maken. Het team dat als eerst de puzzel goed heeft gelegd, heeft gewonnen.
Overige spelletjes:
Geef de kapitein snel zijn kapiteinshoed:
De kapitein is zijn hoed kwijt, wie kan hem terug geven aan de kapitein?
- Een stuk behang, minimaal een meter lang, en zwart en wit papier
- dubbelzijdig plakband
- een blinddoek
Teken op het behang een zo groot mogelijke kapitein, uiteraard zonder hoofddoek / muts.
Gebruik evt. een voorbeeld. Kleur de kapitein (of laat de kinderen hem kleuren).
Teken op het zwarte papier een kapiteinshoed en teken op het witte papier een doodshoofd en plak deze op de hoed, maak er evenveel als er kinderen zijn.
Knip ze uit. Zet op iedere hoed de naam van het kind en plak op de achterzijde dubbelzijdig plakband. De kinderen mogen nu een voor een proberen de hoed op het hoofd van de kapitein te plakken. Het kind dat aan de beurt is, word geblinddoekt en een aantal keren rondgedraaid.
Het kind dat de hoed het beste op het hoofd van de kapitein weet te plaatsen heeft gewonnen. Variatie: Je kunt de kapitein ook vervangen door een piraat.
Prik de sik:
De piraat heeft perongeluk zijn sik afgeschoren en wil hem heel erg graag terug.
- Een plaat zachtboard of karton
- dubbelzijdig plakband of punaises
- gewone plakband
- een blinddoek
- Een uitvergrote (kleur)plaat of tekening van een piraat, uiteraard zonder baard / sik
- zwart karton (dun)
Prik met de punaises de plaat van de piraat op het zachtboard (of plak de piraat met dubbelzijdig plakband op de muur). Knip uit het zwarte karton een sik. Prik boven in de sik een punaise en plak aan de duimkant gewone plakband zodat de punaise niet terug kan schieten (of plak een stukje plakband op de achterkant van de sik)
Maak voor ieder kind een eigen sik om mee te prikken of plakken, en schrijf de naam van het kind erop. Zorg dat je een paar reserve sikken achter de hand hebt.
De kinderen krijgen nu om de beurt de blinddoek om en mogen - na 3 keer in de rondte te zijn gedraaid - proberen om de sik op de juiste plek te prikken. Het kind dat de sik het dichtst in de buurt van de kin heeft geprikt, heeft gewonnen.
Piratenmoed: - Balonnen met confetti erin - coctailprikkers - plastic zwaarden - een stukje van de schatkaart
Een leuke activiteit voor een piratenfeest (of eigenlijk voor ieder feest voor stoere kinderen). Om piratenmoed te bewijzen, hebben we ballonnen gevuld met confetti en aan een touw dwars door de kamer gespannen. In 1 van de ballonnen zat ook nog een deel van de schatkaart. De piraatjes moesten 1 voor 1 een ballon uitkiezen, op een stoel gaan staan met een plastic zwaardje met een cocktailprikkertje aan het einde. De piratenmoed werd bewezen als de ballon werd doorgeprikt en de piraat bedolven met confetti.
Piraten met het koude voetenspel:
De piraten hebben koude voeten, ze hebben geen van allen sokken. Tot ze er een paar krijgen van de kapitein. Dus gaan ze snel proberen om de sokken aan te doen.
- heel veel sokken
- twee blinddoeken
- eierwekker
Leg een grote stapel sokken op de grond, Aan iedere kant gaat een piraat zitten met 1 schoen en sok uit. Beide piraten worden geblinddoekt. Ze moeten nu proberen om zoveel mogelijk sokken aan 1 voet te krijgen. Zet de eierwekker op 1 minuut en tel als de wekker gaat hoeveel sokken ieder kind aan heeft. Schrijf de score op en laat dan 2 nieuwe piraten starten.
Neus in de lucht spel:
Piraten lopen vaak met hun neus in de lucht, dit kun je goed oefenen:
De kinderen moeten de ballon zo lang mogelijk in de lucht houden, maar wel zonder hun handen. Ze moeten hiervoor hun hoofd gebruiken en hun neus in de lucht steken. De piraat die zijn ballon het langst in de lucht weet te houden heeft gewonnen.
Gehoorspel:
De kinderen zitten in een kring in het midden van het speellokaal en worden in kleine groepjes verdeeld (afhankelijk van het aantal kinderen). Leg meerdere schatkistjes in het midden neer. In elk schatkistje zit een geluid. Laat de geluiden even horen en laat elk groepje (een voor een) raden wat er in zit, voor elk goed antwoord krijg je 1 punt. Dan gaat het groepje door naar het volgende schatkistje. Het groepje met de meeste punten heeft gewonnen.
Zoek de krokodil:
Zoek de krokodil die altijd achter kapitein Haak aanzit. Verstop een tikkende eierwekker en laat de kinderen zoeken. Ze moeten heel stil zijn om \'m te vinden.
Fluisterspel: Ga met de kinderen in een kring zitten. De leidster fluistert een piraten-zin in het oor van het eerste kindje, dit kindje fluistert de zin in het oor van het kindje dat links van hem zit, en zo gaat dat de hele kring door. Het laatste kindje mag de zin hardop zeggen, klopt de zin nog?
Uitbeelden: Een kindje beeld iets uit voor de andere kinderen zonder erbij te praten. Dit moet te maken hebben met het thema piraten. De andere kinderen moeten raden wat het kindje uitbeeld. Wel eerst even tegen de leidsters zeggen, zodat zij evt. wat aanwijzigingen kan geven.
Gekke teksten:
Laat de kinderen zinnen afmaken:
De piraat kijkt .. In de schatkist zit .. In de zee zwemt . Verzin nog wat andere teksten en laat ze de kinderen hardop voorlezen
Wat ligt eronder.:
Leg allemaal voorwerpen onder een laken (dat niet door schijnt) m.b.t. het thema piraten.
Laat de kinderen alle voorwerpen zien en vertel er wat over. Dan doen de kinderen de ogen dicht en de leidster haalt een voorwerp weg. De kinderen mogen weer kijken, wat is er weg?
Proeven:
De kinderen laten proeven. Welke van de voedingsmiddelen behoren tot het zeemansvoedsel.
In de potjes kunnen suiker, zout, stukje beschuit, meel, hagelslag, jam, pindakaas, vis, etc. zitten.
Voeldoos:
Tasten in het donker. Welke voorwerpen zitten verborgen in de zak/ schatkist. De kinderen mogen voelen in de zak/ schatkist.
Drijven/zinken:
Zet een bak water op tafel en leg er enkele producten langs. Laat de kinderen eerst zeggen of ze drijven of zinken. Leg het product dan op tafel en kijk wie er gelijk heeft.
Schat zoeken:
Vul een diepe en een ruime bak met water zoals bijv. een oud aquarium. Strooi er een laagje grind in en verstop tussen het grind enkele waterdichte schatten.
Kijk of de kinderen de schatten geblinddoekt kunnen vinden.
blind bouwen: kind blinddoeken en dan een toren laten bouwen van houten blokjes, wie de hoogste toren bouwt is de winnaar.
kanonskogels gooien:
- zwart dun papier
- een schip een emmer waarop een schip geplakt is of i.d.
Maak van de vellen papier goede proppen en vouw er aluminiumfolie omheen. Dit zijn de kanonskogels, en laat dan de kinderen in een cirkel om de emmer staan en om de beurt gooien (allemaal 5 kogels) wie er het meest in de emmer heeft gegooid heeft gewonnen. Om het moeilijk te maken kun je de groep in tweeën splitsen; 1 kindje blinddoeken (die mag de kanonskogels werpen) en de andere kinderen moeten dan aanwijzigingen geven. Het team dat de meeste kogels in het schip hebben gegooid, hebben gewonnen.
Tocht door het moeras:
- karton
Knip of snij uit karton ronde rotsblokken waar een kind precies op kan staan.
De rotsblokken hoeven niet precies rond te zijn, want het zijn tenslotte rotsblokken.
Je hebt 2 rotsblokken meer nodig als er kinderen zijn; heb je 15 kinderen dan maak je 17 rotsblokken. Verdeel de kinderen in twee teams. Leg voor ieder team de rotsblokken in een rijtje op de grond. Ieder team heeft dus 1 rots extra. De kinderen moeten allemaal op een rotsblok gaan staan en dan om het moeras over te kunnen steken word het achterste (vrije) rotsblok doorgegeven naar voren. Het voorste kind legt het stuk rotsblok voor zich op de grond en alle kinderen kunnen 1 plaats naar voren stappen, het achterste blok is nu weer vrij en kan weer doorgegeven worden naar voren. Het team dat als eerst het moeras is over gestoken heeft gewonnen.
Zangspelletjes:
Kapitein mag ik overvaren:
Kapitein mag ik overvaren, ja of nee
Moet ik dan nog geld betalen ja of nee
Hoe?
Ri-ra .:
Ri - ra - root, we varen in een ..boot
Wij varen in een motorboot, ri-ra-root
Ri - ra - rip, we varen op een . schip
Wij varen op een piratenschip, ri-ra-rip
Ri-ra-rot, we varen op een vlot
Wij varen op een houten vlot, ri-ra-rot
Laat de kinderen vervolgens zelf een rijmwoord bedenken op bijvoorbeeld:
Boot: rood, sloot, noot, poot
Mast: kast, past, last, vast
Roer: boer, stoer, moer, loer, voer, toer
Schip: wip, kip, lip, dip, hip, sip, tip, stip
Is het waar spelen:
Luisteren naar uitspraken en zeggen of het waar is of niet.
- De piraat heeft een overal aan
- In de schat zitten gouden ringen
- De octopus zwemt in het water
- Ik kijk door de verrekijker en ik zie alles verder weg
- Op een onbewoond eiland wonen veel mensen
- Is het vlot te zwaar, dan kan het gaan zinken
- De piraat heeft een gestreept T-shirt en een pofbroek aan.
Golvendans:
Maak van crępepapier blauwe linten. Maak hier mooie figuren van. Laat ze
eerst zelf figuren maken. Doe dan enkele bewegingen voor. Laat een leerling
een beweging maken, die de kinderen na moeten doen.
Liedje: Mooie golven van papier (mooie linten van papier)
Knutselactiviteiten:
Ballonnen versieren: Voor het versieren van ballonnen kunt je een speciale set kopen, maar het is ook heel leuk om met een watervaste stift op de ballon te tekenen en er zelfgeknipte strikken of hoeden op te plakken. De kinderen weten zelf erg goed hoe ze een ballon kunnen versieren.
Samen een themaboek maken:
Samen met de kinderen een boek maken over het thema, in het boek staan
woorden en/of tekeningen.
Pak een voorleesboek met veel plaatjes en vertel de kinderen:
- Dit is de buitenkant van het boek
- Dit is de kaft, die is hard
- Dit boek heet .., kijk hier staat het
- Dat kun je ook aan het plaatje zien, kijk maar dit is...
- Het boek is geschreven door .
- Maak het boek maar eens open. Dit is de binnenkant van het boek
- Wat zie je allemaal in het boek? Wijs maar aan. (plaatjes, woorden, letters)
- Waar begint het verhaal?
- Dit is de eerste bladzijde
- Sla de bladzijde maar om.
- Is het verhaal nu afgelopen?
- Wanneer is het boekje uit?
Laat de kinderen vervolgens zelf een boek maken.Of laat ze gezamenlijk aan een boek werken.
Een gouden ketting: rijg gouden repen als een slinger aan elkaar
Dolk: rol een stuk folie zover op en vouw het zo dat je een mooi mes krijgt. Maak er een handvat aan.
een piratenhoed: vouw een steek (ter grootte van een pagina van een krant dubbelvouwen, puntdak vouwen en onderste randen naar buiten) en plak er een doodskop op!
piratenshirt: knip in een leuk gekleurde lap een gat voor je hoofd en klaar is het shirt. Met een band maak je het shirt vast. Daarachter kun je al je spullen, zoals de dolk, steken. Teken er evt wat strepen op, en knip aan de onderkant rafels..
Schatkist:
Neem een sigarendoosje. Laat het versieren met klein, kosteloos materiaal en stukjes karton.
Laat het over elkaar heen plakken. Later kleinere materialen toevoegen (lucifers, touwtjes, platte knopen, kraaltjes, enz.) Laat het geheel met (vooraf gekreukt) aluminiumfolie bedekken.
En dan wrijven, zodat het reliëf duidelijk wordt.
Schat maken:
Ieder kind neemt een schoenendoos mee. Deze schoenendoos gaan de kinderen versieren. In de schoenendoos gaan de kinderen een schat bewaren of een verzameling van iets dat ze mooi vinden. En er vervolgens met de kinderen over gaan praten, waarom dat in de schat zit, wat ze er leuk aan vinden, etc.
Een schatkaart maken:
De kinderen kunnen letters, woorden en getallen stempelen op een schatkaart. Eventueel nog routes tekenen. Extra: woorden bespreken, woorden klappen, eerste letter, laatste letter
Schatkaart tekenen:
Op A3 formaat een eiland tekenen, met een route erop waar de schat ligt begraven. De rand van het papier kun je iets laten branden en vervolgens het papier laten drenken in koude thee en op laten drogen. Op het gedroogde papier een schatkaart maken.
Bootje:
In de bovenkant van een kurk een satéprikker steken. Aan dit satéprikkertje plak je een vlag (mast). Aan de onderkant sla je een spijker. En dan drijft ie.
Piratenschip/ vlot:
- 4 closetrollen
- 10 repen karton van 20 bij 3 cm
- 1 vel tekenpapier van 20 bij 25
- kurk
- satéprikker.
Je plakt de stroken zo, dat ze haaks op elkaar staan (stevigheid). Daarna plakje de closetrollen eronder. Het vlot kan evt. geverfd worden. Van het tekenpapier maak je een zeil. Je kunt met wasco een bepaalde voorstelling erop maken. De kruk komt midden van het vlot, met daarin de satéprikker en zeil.
Piratenboot tekenen:
Op A3 formaat. Een boot schilderen met plakkaatverf en de zee schilderen. Op A3 formaat. De zee schilderen met plakkaatverf. De boor tekenen op zwart papier en uitknippen.
Ooglap:
Van zwart karton een oogklep uitknippen, vingerhaken aanleren of een zwart lintje gebruiken. Met de verkregen koorden bevestig je de ooglapjes om de hoofden.
Piratenkijkdoos:
Je neemt twee aanzichten met kijkgaten (ramen onder in de boot). De kijkgaten prik je uit. Deze plak je op een doos (melkpak, doos of 16 vierkanten vouwen). In de doos kun je schatten bewaren die je gevonden/ gemaakt hebt.
Raam piratenschip:
Op een vel papier teken je een cirkel. Deze cirkel is het raampje van een piratenschip.
Om de cirkel is de zee. De zee kun je op verschillende manieren maken:
- met verf
- met wasco zeefiguren tekenen en met ecoline erover heen.
- Met stiften tekenen.
De zee bestaat uit:
- water
- zeewier
- zeedieren
- zeester
- schelpen
- octopus
De cirkel is het raam, je kunt het raam laten open klappen. Ook kun je er iemand in tekenen,
die uit het raam kijkt
Christel Peters
© Nieuwsbriefinfo van www.knutselidee.nl