Kunst
Knutselitem nieuwsbrief nummer: 032Voor deze knutselpagina geldt © Copyright www.knutselidee.nl
We gaan op school een project houden over Kunst. Wie heeft er ideeën?
Ik heb de kleuters wel eens een mondriaan laten maken. Eerst afbeeldingen van zijn schilderijen laten zien en toen een papier gegeven met vlakken, die mochten ze inkleuren met verf. Later hebben we de dikkere zwarte stroken erop geplakt.
Groetjes Esther
Zoek een paar kunstboeken met abstracte kunst. Laat deze boeken aan de kleuters zien tijdens een kringgesprek. Vertel hierbij dat hele beroemde schilders de schilderijen gemaakt hebben. De kleuters kunnen zien wat ze mooi vinden en wat niet. Laat ze iets vertellen over wat ze mooi vinden. Vraag naar de lievelings kleur van de kleuters, laat de kleuters experimenteren met kleuren mengen. Leer de kleuters over vormen. Cirkel, vierkant, rechthoek etc. Dit allemaal kunnen ze verwerken in het schilderij. Dus een schilderij maken van vormen met kleuren mengen.
Laat de kleuters zelf een schilderij maken op karton. Maak een mooie lijst om de tekening heen van papier-maché. Als de papier-maché hard geworden is, kunnen de kleuters de lijst een kleur geven.
Hang deze schilderijen samen met de kleuters op in de gang, op kind hoogte. Laat ieder kind iets vertellen over het schilderij dat hij of zij gemaakt heeft en schrijf dit op een kaartje samen met de naam en de leeftijd van het kind. Dit kaartje kan naast het schilderij gehangen worden.
Een feestelijke opening van de kleuter kunst tentoonstelling. Voor de kleuters kan je een spel organiseren dat zij een kaart meekrijgen met plaatjes waar de helft van het schilderij op staat. Er staan in totaal 5 plaatjes op de kaart. De kleuter moet dan het schilderij zoeken. Bij dat schilderij staat een letter. Het is de eerste letter van de naam van het kind dat het schilderij gemaakt heeft. De kleuter moet de letter die bij het schilderij hangt op de kaart schrijven. (Het zal natekenen worden, maar als er ouders bij zijn kunnen de ouders de kleuters helpen.) Ieder kind dat klaar is krijgt een cakeje of iets dergelijks dat hij kan versieren met kleine snoepjes als klein schilderijtje.
Dit is een heel programma en het is niet in een keer klaar. Dit kost meerdere dagen.
Groet van Joke
Alvast een idee om ze tentoon te stellen. Bij Ikea heb je vitrinekastjes. Ik werk op een kinderdagverblijf en wij doen daar kunst in wat de kinderen gemaakt hebben.
Ideeën t.a.v. je vraag:
Maak een atelierhoekje in de klas waar allerlei materialen liggen waar ze iets mee kunnen maken.
Laat ze zelf ontdekken wat ze er mee kunnen doen.
Laat ouders/ verzorgers/ opa en oma de kunstontwerpen kopen. Ten gunste van de school of goed doel.
Succes gr. Marion
Een reactie op de vraag in je brief die ging over een project over Kunst. Zelf heb ik twee projecten gedaan over kunst. De eerste ging over de kunstenaar Christo, bekend van ingepakte gebouwen etc. Op internet kun je veel plaatjes vinden van zijn werk. Die hebben we bekeken om er achter te komen wat de kunstenaar er mee bedoelde. In het lokaal stond een grote doos met een doek er over. We hebben bedacht wat er allemaal onder zou kunnen staan. De doos was natuurlijk ingepakt omdat het een verrassing moest zijn... Door het inpakken trok het aandacht. Dat was precies wat Christo ook wilde. Daarna hebben we natuurlijk zelf van alles ingepakt... in w.c.papier.
Een andere leuke les staat in de methode "Beeldvaardig" van Bekadidact. Daar is een les over het doek "Nachtvogels" van Karel Appel. Een schitterend eenvoudig werk, wat uitnodigt om nageschilderd te worden. Dit kan gedaan worden van groep 1 tot groep 8!
Succes ermee, Christine Vis.
Wij hebben eens een schoolfeest gehad met dit onderwerp. In Vlaanderen betekent een schoolfeest vooral een optreden op een podium. Dat was me nogal zoeken in allerhande kunstboeken.
Ik heb de kunstenaar Kate Harring genomen. Iedereen kent hem wel van de kalenders en postkaarten. Het zijn de schilderijen met die grappige mannetjes in heel veel kleuren en allerlei houdingen. Het sprak de kleuters erg aan. Ze kunnen de tekeningen goed natekenen en schilderen. Om op te treden waren de klassen verdeeld in groepjes per kleur, vooral oranje, rood, geel en blauw en groen. Ze waren dan ook gekleed in hun kleur. Als je wat navraag doet kan je wel shirts bloesjes pulls broeken verzamelen per kleur. De gezichten waren ook in de bijpassende kleuren gesminkt. Ze dansten op het lied van Samson en Gert, vandaag is het zo'n dag dat ik heerlijk zingen mag. Ze mochten zich vrij uiten maar bleven wel in hun groepje per kleur. Het was een leuk optreden die de klassen zelf erg aansprak.
Een andere kleuterleidster had een schilderij genomen, de balletdanseres van Degas. Er zijn altijd kinderen die balletschool volgen en die vinden het altijd heerlijk om te tonen wat ze zo al kunnen. Dat zal hen ook wel aanspreken. Ze kunnen dan ook eens hun balletpakje naar school meebrengen. Succes verzekert.
Ik hoop dat je iets hebt aan mijn uitleg.
Groetjes An Vancoppenolle
© Nieuwsbriefinfo van www.knutselidee.nl